UNF Game Development Camp 2023

3D Grafik

Introduktion

Nogle af de mest populære spil på markedet er stykket sammen af 3D modeller, og som 3D grafiker på GDC, vil vi give dig en smagsprøve på alt hvad 3D grafik har at byde på, samt give dig et godt indtryk af den kreative proces som man gennemgår, for at skabe alt fra selv de mest basale 3D objekter til mere komplicerede videospils karakterer.

Modellering

Som 3D grafiker skaber du den verden, og de karakterer, der fylder din gruppes spil. Den primære måde du gør det på vil blive med 3D modellering. Alt fra basale objekter, helt til komplicerede High-End videospil-karakterer er opbygget af geometriske former i et 3D program, og vores mål er at give dig alle redskaberne til at give dig i kast med 3D til spil.

Unwrapping

For at der kan komme farve og små detaljer på en spilmodel skal man lave en tekstur til den, og det første skridt er at “unwrappe” din model. Dette gøres igennem en længere proces, der kan koges ned til at sprætte din model op og projektere den over på en overflade så man kan arbejde med den i 2D.

Animation

Når alt dette er gjort er det tid til at bringe 3D karaktererne til live så de kan bevæge sig rundt og interagere med jeres spilverden. Dette vil I lære at gøre ved at skabe virtuelle ”knogler” inden i modellen, som I binder karakteren til og bevæger den rundt med. Animation vil typisk være det sidste punkt før modellen bliver bragt ind i spillet, da den skal være modelleret færdig før den kan bevæges i animationer.

Udstyr

Under forløbet vil du hovedsageligt arbejde med programmet Blender, og undervisningsforløbet vil fokusere på at stifte bekendtskab med dets mange funktioner og værktøjer.

https://polycount.com - Game art forum
https://3dtotal.com - Hjemmeside med tutorials, fora og gallerier
http://www.gamasutra.com/view/feature/130885 - Artikel omhandlende modulært environment art til level design

Denne side er sidst opdateret d. 30. november 2023 af NRO