3D Grafik

Introduktion

På GDC vil vi lære dig hvordan du selv kan lave 3D grafik til spilprojekter, fra det helt basale til det mere komplicerede. Du vil lære programmet Blender at kende, og have adgang til masser af hjælp. Start eller fortsæt din rejse i 3D hos GDC, og mød andre interesserede i faget!

Modellering

Som 3D grafiker er du med til at skabe spilverdenen, og de væsner der befinder sig heri. Vi starter med de grundlæggende principper, og bygger os op til de mere komplicerede videospilskarakterer. Du kommer også til at lære hvordan man samarbejder med 2D, ved at forvandle 2D koncepter til 3D.

UV-unwrapping

Da 2D grafikeren skal lave teksturer (farvelægning) til 3D-modellerne, vil du også få en grundlæggende forståelse af UV-unwrapping, hvor du ”folder” din model ud, så den kan arbejdes med i 2D programmerne.

Animation

Her kan du lege Doktor Frankenstein og få din model bragt til live! Dette foregår ved hjælp af rigging, en proces hvor man giver modellen et ”skelet”, der kan bruges til at animere. Det kan være helt basale animationer som at gå eller hoppe, men det kan også være noget unikt til spillet.

Udstyr

Alt udstyr er sørget for af GDC, så du skal ikke bekymre dig om computer eller andet. Blender er gratis, så du har fuld adgang til programmet både under og efter campen.

Prøv selv Blender ved at download programmet, brug linket her: https://www.blender.org/download/

Se de projekter den 3D-ansvarlige selv har lavet med Blender her: https://www.artstation.com/aloell

Denne side er sidst opdateret d. 6. januar 2024 af NRO