UNF Game Development Camp 2017

Lær at udvikle spil sammen med 71 andre unge spil-entusiaster

Lyd

Introduktion

Lyd er en af de væsentligste brikker når man skal udvikle et computerspil. Ligesom på film er lyd en stor faktor når det kommer til oplevelsen. I film, tv, computerspil, etc. har man brug for en ren dialog, derfor er de fleste af lydene som fodtrin, raslen af tøj, pistoler der bliver ladt, en cigaret der bliver tændt, lavet bagefter af en person kaldet en “foley artist”. Rollen som foley artist er for alle der har mod på det. Det er ligegyldigt, om man før har prøvet at lave lydeffekter eller manipulere lyd generelt. Der vil på campen blive undervist i det tekniske omkring udformningen af lyd til computerspil, hvilke overvejelser man skal gøre sig, når man vælger lyde, samt blive undervist i det professionelle optageudstyr, som vil blive brugt på campen. Underviserne vil være til rådighed under hele campen, til at give råd og vejledning.

Foley

Rollen som foley artist vil sætte din kreativitet på prøve. Det er kun din fantasi der sætter grænser her!
Lydeffekter(altså kunstige lyde) kan være alt fra en halshugning til en galopperende hest. Du kan skabe lyde til spillet ved hjælp af alt, for eksempel; frugt, kasser, skåle etc. Et eksempel på en lydeffekt fra et computerspil, er at når nogle Zergs(en race fra spillet StarCraft 2) dør, er der blevet brugt flydende håndsæbe til skabe en splat-agtig lyd. Et eksempel fra filmens verden er lyden af de elektriske døre fra Star Wars. Den lyd blev lavet ved hjælp af et stykke papir der blev hevet ud af en konvolut. For at lyden optræder præcis som man vil have den, kan den manipuleres med, ved at mixe lyden. Det kan være ting som at ændre pitch eller sørge for at lyden har den helt rigtige akustik, så den er mere troværdig.

Udstyr

Som lyddesigner vil du ca. bruge halvdelen af tiden på at optage forskellige lyde og den anden halvdel foran computeren, når du mixer og indsætter lydeffekter. Som nævnt vil der blive anvendt professionelt optageudstyr, så lydene bliver ekstra sprøde. Der vil blive brugt to slags programmer kaldet hhv. Unity som bruges til at lave spillet og FMOD, som er et professionelt arbejdsmiljø for lyddesignere. FMOD bliver bl.a. brugt hos computerfirmaet IO-Interactive.

http://benburttinterviews.blogspot.dk/2009/02/ben-burtt-demonstrates-how-he-made-wall.html - Talk med Ben Burtt (Star Wars og Wall-E)

http://www.epicsound.com/sfx/ - Guide to sound effects

http://docs.unity3d.com/Manual/Audio.html - Unity Audio Documentation

http://www.fmod.org - FMOD Studio