UNF Game Development Camp 2019

Lyd

Introduktion

Lyd er en af de væsentligste brikker når man skal udvikle et computerspil. Ligesom på film er lyd en stor faktor når det kommer til oplevelsen. I film, tv, computerspil, etc. har man brug for en ren dialog, derfor er de fleste af lydene såsom fodtrin, raslen af tøj, pistoler der bliver ladt, eller en cigaret der bliver tændt, lavet bagefter af en person kaldet en Foley artist. Rollen som foley artist er for alle der har mod på det. Det er ligegyldigt, om man før har prøvet at lave lydeffekter eller manipulere lyd generelt. Der vil på campen blive undervist i det tekniske omkring udformningen af lyd og musik til computerspil, hvilke overvejelser man skal gøre sig, når man vælger lyde, samt blive undervist i det optageudstyr, som vil blive brugt på campen. Underviserne vil være til rådighed under hele campen til at give råd og vejledning.

Foley

Rollen som foley artist vil sætte din kreativitet på prøve. Det er kun din fantasi der sætter grænser her. Lydeffekter (altså kunstige lyde) kan være alt fra en halshugning til en galopperende hest. Du kan skabe lyde til spillet ved hjælp af alt, for eksempel; frugt, kasser, skåle etc. Et eksempel på en lydeffekt fra et computerspil, er at når nogle Zergs(en race fra spillet StarCraft 2) dør, er der blevet brugt flydende håndsæbe til skabe en splat-agtig lyd. Et eksempel fra filmens verden er lyden af de elektriske døre fra Star Wars. Den lyd blev lavet ved hjælp af et stykke papir der blev hevet ud af en konvolut. For at lyden optræder præcis som man vil have den, kan den manipuleres med, ved at redigere i lyden i et lydprogram. Det kan være ting som at ændre pitch, gør den længere, gør den kortere, eller sørge for at lyden har den helt rigtige akustik, så den er mere troværdig.

Udstyr

Som lyddesigner vil du ca. bruge halvdelen af tiden på at optage forskellige lyde og den anden halvdel foran computeren, når du mixer og indsætter lydeffekter. Der vil blive udleveret mikrofoner som kan bruges til optage lyde og effekter. Hvis du ønsker at optage instrumenter skal du selv medbringe udstyr og instrument. På computeren vil der blive brugt tre programmer til at redigere og manipulere lyd. Programmet Unity er den game engine som bruges til at lave spillet, det er her vi sørger for at lyd og musik bliver afspillet på det helt rigtige tidspunkt. Ableton Live bruges primært til at lave små musiknumre med, hvor der er et stort udvalg af instrumenter fra indbyggede plugins og effekter man kan bruge til at manipulere og forme sine lyde efter behov. Audacity bruges til at grundlæggende klipning af de lyde, vi har optaget med mikrofonerne. Du kommer også til at lære grundlæggende programmering, som bruges til at implementere dine lyde og musik i jeres spil. Du kommer til at sørge for at lydene bliver afspillet på de rigtige tidspunkter og at de lyder korrekt.


Guide to sound effects

Unity Audio Documentation

Lmms

Audacity

Denne side er sidst opdateret d. 30. december 2018 af SDO

Baggrundsbillede: Bedtime Digital Games