Når du tænker på et af dine yndlingsspil. Kan du så genkalde og nynne musikken med det samme? Eller måske du kan huske nogle særligt genkendelige lydeffekter? Det er nok meget sandsynligt, for lyd er nemlig ikke bare en hurtig eftertanke, men en vigtig del af designprocessen, når man skaber et spil. Den har en helt unik rolle, og i modsætning til film, hvor lyd skal skabes som en fastsat helhed, har det ofte en mere ’dynamisk’ og fleksibel rolle i spil:
Om det så er musikken der spiller i baggrunden, effekter fra ens omgivelser eller lyden af fjender der nærmer sig, så bliver lyden nemlig formet af spillerens handlinger, hvilket giver en personlig og unik oplevelse for hver enkelt person.
På campen indtager lyddesignerne en bred rolle. De skal nemlig både lave lydeffekter, ambience og musik. Lyde og musik kan laves på uendelige mange måder, og her kan man virkelig være kreativ. Som lyddesigner er det næsten en nødvendighed at eksperimentere og prøve sig ad med en masse sjove idéer. Det betyder ikke noget, om man har prøvet at lave lydeffekter eller manipuleret med lyd før. Der vil på campen blive undervist i det tekniske som f.eks. udformningen af lyd og musik til computerspil og hvilke kreative og designmæssige overvejelser man kan gøre sig, når man vælger- og laver lyde. Du vil også blive introduceret til optageudstyr og software, som du vil bruge på campen til at lave lydeffekter. Derudover vil vi også vise jer hvordan man kan lave musik der passer til jeres spil, og forhåbentlig gøre jeres spil supersonisk mindeværdigt for alle på campen.
Når man skal lave lydeffekter, så indtager man rollen som en foley-artist, og det er deres arbejde at lave lyde der passer til forskellige handlinger, f.eks. fodtrin, raslen af tøj og pistoler. Der er dog det catch, at foley-artisten bliver nødt til at tænke udenfor boksen, for det er ikke alle lyde man lige har “ved hånden”, og så bare nemt kan optage. Så man må f.eks. finde kreative måder, hvorpå man kan lave lyden af et lynnedslag eller en knogle der brækker, med hverdagsgenstande, som en indkøbskurv og bladselleri. Det er næsten kun fantasien der sætter grænser for hvad man kan bruge til at lave lyde med! Derudover, så for at lyden optræder præcis som man vil have den, så skal den typisk manipuleres og redigeres i et lydprogram. Her kan man ændre pitch, gøre den længere, kortere eller ændre lydens akustik.
Udover lydeffekter, så spiller musik selvfølgelig også en kæmpe rolle i spil, og det kan nærmest være rygraden i et computerspils’ brand og identitet. Og mange kan nok genkalde små melodier for sig, når de tænker på spil som Minecraft, Doom, Mario, eller Legend of Zelda. Musikken i spil kan både være ikoniske kendingsmelodier eller subtil baggrundsmusik, der kan hjælpe spilleren med at leve sig ind i oplevelsen. På campen behøver man hverken at lave store symfonier eller kompleks musik. Det vigtigste er nemlig at musikken passer til spillet. En god melodi kan være enkel og simpel, men stadig super effektiv. På campen får du chancen for at prøve at skabe dit eget soundtrack og inkorporere elementer du synes passer til jeres spil. Hertil vil I selvfølgelig blive undervist i basal musikteori og komposition, samt viden om musikproduktion. Derudover står underviserne altid klar til at hjælpe med tips, tricks og feedback til at guide jer i lige den retning I gerne vil.
På campen skal alle deltagere lave spil sammen i rolle-inddelte grupper, og som lyddesigner skal du lave al lyden til din gruppes spil. At være lyddesigner kræver et godt samarbejde med resten af dit team, for at du kan lave god lyd, som passer til jeres spil. Det kan f.eks. være en god idé at arbejde med 2D artisten, og skabe en vision for æstetikken sammen, så man kan binde det auditive til det visuelle. Eller at arbejde med programmøren så man kan spille forskellige lyde og musikken på de helt rette tidspunkter. Eller måske har I brug for et tema til jeres karakter, hvor 3D kunstneren kan give jer inspiration til den færdige karakter.
Som lyddesigner vil du bruge ca. halvdelen af tiden på at optage forskellige lyde og den anden halvdel foran computeren, når du redigerer og komponerer lyd og musik. Der vil blive udleveret mikrofoner, som kan bruges til at optage lydene med. Derudover stiller vi også computere til rådighed, hvorpå vi bruger Ableton Live til at klippe, redigere og manipulere lydene som i har optaget. Ableton Live bruges også til at lave musikken med, for Live har nemlig et stort udvalg af virtuelle instrumenter og indbyggede effekter, som er forholdsvis intuitive at arbejde med.
Denne side er sidst opdateret d. 20. november 2025 af EMME