Tænk på et af dine yndlingsspil. Kan du genkende og nynne musikken med det samme? Eller måske kan du huske nogle særlige lydeffekter? Lyd er nemlig ikke bare en eftertanke, men en vigtig del af designprocessen, når man skaber et spil. Lyd har en helt unik rolle, og i modsætning til film, hvor lyd skal skabes som en komponeret helhed, har det ofte en mere ’dynamisk’ rolle i spil. Om det er musikken der spiller i baggrunden, effekter fra ens omgivelser eller lyden af dystre fjender der nærmer sig, så bliver lyden nemlig formet af spillerens handlinger, hvilket giver en personlig og unik oplevelse for hver enkelt person.
Ligesom i film laves lyden oftest til sidst, af en person kaldet en foley artist. Det er deres arbejde at lave lyde der passer til forskellige handlinger, såsom fodtrin, raslen af tøj, pistoler der bliver ladt, eller en cigaret der bliver tændt. Lydene kan laves på uendelige mange måder, og her kan man virkelig eksperimentere og være kreativ. Rollen som lyddesigner er en bred rolle, og der er plads til at eksperimentere og prøve sig ad med en masse sjove idéer. Det betyder ikke noget, om man har prøvet at lave lydeffekter eller manipuleret med lyd før. Der vil på campen blive undervist i det tekniske som f.eks. udformningen af lyd og musik til computerspil og hvilke overvejelser man skal gøre sig, når man vælger lyde. Du vil også blive introduceret til vores optagelsesudstyr, som du vil bruge på campen til at optage lydeffekter. Vi vil vise jer hvordan man kan lave musik der passer til jeres spil, og forhåbentlig gøre jeres spil super mindeværdigt for alle på campen.
Når man tænker på lyd i spil, er musik jo noget af det første man tænker på. Men hvad med de lyde man hører allermest og spilles oftest? Nemlig lydeffekterne. Det kan være lyden af en kiste der åbner, tønder der eksploderer eller lyden af Mario der hopper. Dette er rollen som foley artisten kommer til livs. Dét at være foley artist vil sætte din kreativitet på prøve, ved at få dig til at tænke udenfor boksen og finde unikke måder at skabe lyde på. Foley er nemlig den proces hvor du producerer lyde fra dine omgivelser og hverdagsgenstande, som kan passe til noget inde i spillet. Det er kun din fantasi der sætter grænser her, da du kan skabe lyde ved hjælp af alt! Et eksempel på en lydeffekt fra et computerspil er når fjender i Starcraft dør, her er der nemlig blevet brugt flydende håndsæbe til at skabe en splat-agtig lyd. Eller som et eksempel fra filmens verden er lyden af de elektriske døre fra Star Wars blevet skabt ved hjælp af et stykke papir der blev hevet ud af en konvolut. For at lyden optræder præcis som man vil have den, kan den manipuleres og redigeres i et lydprogram. Det kan være ting som at ændre pitch, gøre den længere, kortere eller sørge for at lyden har den helt rigtige akustik, så den bliver mere troværdig. Foley kan være et fascinerende område at arbejde med, og vi glæder os altid til at se hvilke smarte løsninger i finder på til jeres lyde!
Andet end lydeffekter spiller musik selvfølgelig også en kæmpe rolle i spil, og kan være noget af det mest mindeværdige ved det. Det kan få os til at tænke på et spil, eller endda en karakter, om det er i filmens verden med Indiana Jones og JAWS, eller computerspil, som Mario og Zelda. Det kan være kendingsmelodier, baggrundsmusik eller andre små lydklip, der kan hjælpe spilleren med at leve sig ind i oplevelsen. Det behøver hverken at være store symfonier eller komplekse stykker. Det vigtigste er nemlig at musikken passer til dit spil. Tag eksempelvis Mario eller Zelda, som stadig den dag i dag er nogle af de mest genkendelige melodier, bare fra de første par toner. En god melodi kan være enkel og simpel, men stadig super effektiv. På campen får du chancen for at prøve at skabe dit eget soundtrack og inkorporere elementer du synes passer til spillet. Underviserne står klar til at hjælpe med tips og tricks, og vil selvfølgelig give feedback når der er behov for det.
På campen kommer du selvfølgelig til at arbejde sammen med andre, og at være lyddesigner giver dig rig mulighed for at samarbejde med resten af dit team og skabe noget fedt sammen. Det kan være en god idé at arbejde med 2D artisten og skabe et billede af jeres spil sammen, så man kan binde det auditive til det visuelle. Eller at arbejde med programmøren så man kan spille forskellige lydspor og tracks på de helt rette tidspunkter, og tilpasse musikken til spillerens handlinger. Eller måske har I brug for et ’theme’ til jeres karakter, hvor 3D kunstneren kan give jer inspiration til den færdige karakter. Samarbejde er en stor del af rollen, og du kan sørge for at bringe liv til hver del af udviklingen, så der er spændende lyd overalt i spillet.
Som lyddesigner vil du bruge ca. halvdelen af tiden på at optage forskellige lyde og den anden halvdel foran computeren, når du mixer, komponerer og indsætter lydeffekter. Der vil blive udleveret mikrofoner som kan bruges til at optage lyde og effekter. Hvis du ønsker at optage instrumenter, skal du selv medbringe udstyr og instrument. På computeren vil der blive brugt tre programmer til at redigere og manipulere lyd. Programmet Unity er den game engine som bruges til at lave spillet. Det er her vi sørger for at lyd og musik bliver afspillet på det helt rigtige tidspunkt. Ableton Live bruges primært til at lave små musiknumre med, hvor der er et stort udvalg af instrumenter fra indbyggede effekter og plugins man kan bruge til at manipulere og forme sine lyde efter behov. Audacity bruges til at klippe de lyde, du har optaget med mikrofonerne. Du vil også lære grundlæggende programmering, som bruges til at implementere dine lyde og musik i jeres spil. Du kommer til at sørge for at lydene bliver afspillet på de rigtige tidspunkter og at de lyder fantastiske.
Denne side er sidst opdateret d. 6. januar 2024 af NRO