Programmering

Introduktion

Programmering er den moderne verdens svar på trolddom! Det er programmørerne der får din karakter til at hoppe når du trykker på knappen, får fjender til at dø når du slår på dem eller får de røde tønder til at eksplodere når de bliver ramt. Alt dette styres af spillets kode som programmøren skriver. Som programmør kan man få spillet til at gøre lige det man har lyst til, og kun fantasien sætter grænser. Så hvis du kunne tænke dig at lave et spil hvor man skyder med regnbuer i stedet for skud, eller hvor ting springer i luften hver gang man tager et skridt, så skal du være programmør.

Undervisningen

Unity

På Game Development Camp bruger vi en game engine ved navn Unity til at udvikle spil. Den gør det hurtigere og nemmere at lave et spil, hvilket betyder vi kan nå at lave et spil på en uge og stadig have tid til sociale aktiviteter og masser af andet sjov. Du vil blive sat dybere ind i hvordan Unity fungerer, så du kan bringe 2D grafikernes, 3D grafikernes og lydfolkenes arbejde til live.

C#

Vi kommer til at bruge programmeringssproget C# (udtalt C sharp). Med dette vil du lære at få figurer til at bevæge sig, afspille lyde og i det hele taget få spillet til at fungere. Det er ikke nødvendigt at kende til hverken Unity eller C# før campen, da der vil blive undervist fra bunden og helt op til hvordan man laver et færdigt spil. Efter campen vil du kunne bruge din nyfundne viden til at fortsætte med spiludvikling på egen hånd eller i andre programmeringsprojekter.

Udstyr

Alt udstyr til campen er sørget for af GDC så man behøver ikke tage noget med selv. Alle programmer vi bruger under campen har gratis versioner som man kan benytte efter campen.

https://unity.com/ - Unity’s officielle hjemmeside
https://learn.unity.com/ - Unity tutorials
https://docs.unity3d.com/ScriptReference/ - Unity’s scripting reference
https://docs.microsoft.com/da-dk/dotnet/csharp/ - C# opslagsværk

Denne side er sidst opdateret d. 6. januar 2024 af NRO